به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده، معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی طی نشست خبری به سوالات خبرنگاران درباره وضعیت سفرهای نوروزی پاسخ داد.
دبیر کمیسیون ایمنی راهها در پاسخ به سوال خبرنگار وزارت راه و شهرسازی در خصوص روشهای تامین اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راهها با بیان اینکه حدود ۳ تا ۴ درصد ارزش سرمایهگذاری راهها به صورت سنواتی در نظر گرفته میشود، خاطر نشان کرد: بیش از ۷۰ درصد جابجاییها در راههای شریانی انجام میگیرد که شامل بزرگراههای اصلی و آزادراههاست و به همین دلیل در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وی افزود: دو روش برای تامین اعتبار ارتقاء ایمنی راهها و نگهداری از شریانهای اصلی در نظر گرفته شده که راه حل اول بودجه دولتی است که با توجه به محدودیت منابع، کافی نیست و روش دوم استفاده از منابع داخلی است.
افندیزاده ادامه داد: از جمله روشهای داخلی استفاده از صندوق حمل و نقل است که ارتقاء ایمنی راهها از مصارف این صندوق بوده و میتوان از منابع آن برای در سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در این حوزه استفاده کرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش کارمزد از محل بارنامه کامیونها و عوارض جادهای جا به جایی کالاها از ۴ درصد به ۹ درصد گفت: با توجه به حذف مالیات بر ارزش افزوده جابجایی کالاها و همچنین تدریجی بودن این پرداختها، این افزایش کارمزد، تاثیر ناگهانی و قابل توجهی بر درآمدهای مورد نیاز نخواهد داشت و باید به فکر درآمدزایی باشیم.
وی افزود: مسائل جوی مثل ریزش، رانش، اشباع شدن خاک و ... بهعنوان حوادث طبییعی ممکن است رخ دهد و هرگاه مسیر برای عبور مسافرین خطرناک باشد، حتما به عموم اعلام و با کمک پلیس مشکل برطرف خواهد شد.
برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تصادفات جادهای و افزایش ایمنی راهها
دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور در بخش دیگری از سخنان خود به استقرار ۱۲ هزار و ۶۶۰ راهدار به همراه نیروهای امدادی، اورژانس، هلال احمر و پلیس در تمام ایام تعطیلات در جادهها اشاره کرد و درباره کشتههای جادهای گفت: طی سفرهای نورزی سال گذشته یعنی از فرودین تا پایان دی ماه سال جاری ۱۴ هزار و ۳۴۹ کشته جادهای ثبت شده که نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۹ معادل ۱۱ درصد افزایش را نشان میدهد و البته میزان سفرها نیز افزایش یافته بود.
افندیزاده با اشاره به برنامههای بلند مدت و کوتاه مدت وزارت راه برای ارتقاء ایمنی راهها گفت: برنامه ۵ ساله تحت عنوان سند ایمنی راهها با تصویب کمیسیون ایمنی راهها تدوین شده و طی آن برای هر سازمانی از جمله پلیس، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر، اورژانس، قوه قضاییه، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و بیمه وظایف و بودجه مشخصی تعیین شده است.
وی با بیان اینکه نگهداری ۲۰۰ هزار راه نیز بودجه مناسب میخواهد، افزود: در صورت تامین و تخصیص اعتبارات این سند جامع اجرا خواهد شد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مجتمعهای خدماتی و رفاهی زیادی در مسیرها مستقر و توصیه شده هر دو ساعت یک بار راننده ها زمان استراحت داشته باشند تا ایمنی سفر افزایش یابد.
افندیزاده بر نقش رسانهها بر اطلاع رسانی و فرهنگسازی نیز تاکید کرد.
علت کاهش تعداد قطارها در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به نوروز ۱۴۰۰
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش قطارهای در نظر گرفته شده برای سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال جاری، با تاکید بر اینکه ایمنی قطارها نسبت به کمیت، در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: از طرفی قطارها، هواپیماها و ... نیاز به اورهال و تعمیر دارند و امکان استفاده از همه ظرفیت موجود ممکن نیست، از سوی دیگر کشور با محدودیت تولید لکوموتیو مواجه است و همین موضوع ظرفیتهای سفرهای ریلی را محدود میکند.
افندیزاده خاطر نشان کرد: نیاز به ۹۰۰ لکوموتیو برای کشور پیشبینی شده و ظرفیت اسمی تولید داخلی، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ لکوموتیو است که باقی آن باید وارد شود، به همین دلیل با وزارت صمت برای واردات لوکوموتیو با سرمایه بخش خصوصی برای سال ۱۴۰۱ رایزنی کردهایم.
وی با بیان اینکه وزارت صمت برای فراهم کردن امکانات لازم برای سرمایه گذاران اعلام آمادگی کرده، افزود: با اجرای این مساله در ۳ سال آینده نیاز لکوموتیو کشور تامین خواهد شد.
دبیر کمیسیون ایمنی راهها با اشاره به اینکه صندوق حمل و نقل هم در این حوزه کمک خواهد کرد، گفت: وزارت راه و شهرسازی در صندوق حمل و نقل ۱۹ هزار میلیارد سرمایهگذاری میکند و این رقم، یک پنجم میزانی است که شرکتهای خصوصی می توانkد از بانک عامل وام گرفته و نسبت به سرمایهگذاری اقدام کنند.
سفر به همه کشورها بجز ترکمنستان امکانپذیر است
افندیزاده درباره سفرهای بینالمللی در نوروز ۱۴۰۱ با بیان اینکه تمامی مرزها با ترکمنستان بسته است، گفت: با همه کشورها از جمله ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و ... سفر دو طرفه ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی برقرار است.
وی ادامه داد: در سفرهای خارجی باید دو شرط ۲ دز واکسن و داشتن تست پی سی آر منفی رعایت شود و این موضوع در مرزها توسط مسئولان وزارت بهداشت کنترل خواهد شد.
ارائه کارت واکسن در سفرهای داخلی الزامی نیست
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط فروش بلیت سفرهای داخلی اظهار کرد: برای سفرهای داخلی نیازی به ارائه کارت واکسن از سوی مسافر نیست، بلکه شرکت مسافری با استفاده از کد ملی و مشخصات مسافر، استعلام انجام میهد و اگر شرکتی بر خلاف مقررات بلیت بفروشد، تخلف کرده و با آن برخورد میشود.
وی درباره پروتکلهای مربوط به سفر با خودروهای شخصی گفت: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا مالک خودروهایی که در مسیرهای برونشهری تردد میکنند، باید طبق سامانه «ایران من» هر۲ دز واکسن راتزریق کرده باشد.
دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور درباره کنترل تقاضای بالای سفر و مقابله با افزایش قیمتها با توجه به نبود توازن میان عرضه و تقاضا خاطر نشان کرد: به منظور مدیریت تقاضا در این زمینه میتوان سفرها را در طول روزهای بیشتری انجام داد تا ظرفیت لازم ایجاد شود، از چهارشنبه آینده دوره ۶ روزه پر سفری خواهیم داشت و با توجه به اینکه ظرفیت محدود است تلاش میکنیم با افزایش سرویسهای فوق العاده، ساعت سفرها در طول روز را زیاد کنیم.
افندیزاده درباره محدودیت فروش اینترنتی بلیتهای نوروزی اظهار کرد: در فروش اینترنتی حدود ۵۰ درصد از کل سهمیه برای فروش حضوری در ایام نوروز حفظ میشود تا بتوان سفرهای ضروری را هم پوشش داد.
وی در خصوص عدم افزایش قیمت بلیتها نیز گفت: به همه سازمانها ابلاغ شده که هیچ قیمت افزایش نیابد و مردم می توانند هرگونه افزایش قیمت بلیت نسبت به دو ماه قبل را اطلاع دهند تا سازمان مربوطه با شرکت متخلف برخورد کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه سازمانهای مربوطه بازرسانی برای نظارت اختصاص دادهاند، گفت: سازمان هواپیمایی، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری مسئول برخورد با این تخلفات هستند.
به گفته افندیزاده، سامانه جامع برای شکایات نیز در نظر گرفته شده است.
دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی مقرر کرد برای تشدید نظارتها، سازمان هواپیمایی بر شرکتهای ایرلاین، سازمان راهداری بر سفرهای حمل و نقل جادهای، شرکت راه آهن بر قطارها و سازمان بنادر بر سفرهای دریایی نظارت داشته باشد.